Rozhovor k vydání debutové desky SPODAŽEBUDOU (2014)
Q: Zdravím Tě, Dane :-). Pro ty,
kteří o tobě ještě nikdy neslyšeli, zkus se nějak uvést:
A:
Brýtro. Jsem v Brně žijící flink (čím dál míň, dalo by se
říci) a floutek (furt stejně), hraju na kytáru a akordeon vlastní
muziku; jsem kapelníkem bez kapely, což mě začalo překvapivě
bavit a po pravdě po dlouhém neúspěšném do-kupy-dávání new
kapely (moje první kapela Oranžovej vykřičník se uložila ku
spánku r. 2009) to teď s případnými dalšími muzikanty ani
nemám v plánu nijak zvlášť hrotit. Když to přijde, nechám
tomu přirozenej průběh a třeba spunktujem nějaký tvárný
těleso. Do tý doby hraju sám, má to svý výhody i nedostatky.
Q: V dubnu jsi pokřtil tvé
debutové album SPODAŽEBUDOU, řekni nám o něm něco:
A: Inu, je to soubor 12-ti písniček,
který jsem za poslední dobu uznal jako vhodné zaznamenání,
prostě jsem je posbíral a nahrál, jupí, mám první desku!
Původně jsem měl v plánu nahrát jen o něco kvalitnější
materiál, než mi do té doby visel na bandzone.cz/vertigo nahrán
skajpovým mikrofonem za 80 kč; tento prvotní záměr se sám od
sebe rozvíjel a nakonec z toho vylezlo regulérní album s profi
bookletem, kterej dělala moje spolubydlící/kámoška/družka/potvora
Petra Sopoušková, která můj návrh s šalinou rozvinula supr
směrem, takže celej koncept vizuálu je její a sám na něm můžu
oči nechat.
Točilo se ve studiu Palba v Příkazech u Olomouce,
díky Péťo Řeháčku za všechnu práci i nervy. Meníčka za 65 v
místní hospodě mě držela nad vodou :)
Q: Na novém albu tě lidé mohou
slyšet hrát na basovou, akustickou i elektrickou kytaru, akordeon,
flétnu, trumpetu... zapomněl jsem na něco? Myslím že Tě přesně
vystihuje pojem multiinstrumentalista. Na co všechno vlastně hraješ
a co byl tvůj první nástroj?
A: Všechny nástroje jsem si
nahrával sám, až na bicí v písničce Nanuk na noc, které mi na
místě nabouchal právě Petr Řeháček. Na živo na koncertě
samozřejmě zvládnu zaráz jen kytaru se zpěvem, ale tohle album
jsem si chtěl nahrát pěkně se všema aranžema coby uchu
libozvučnou poslechovku.
Jako multiinstrumentalistu si
představuju spíš někoho, kdo na všechny nástroje, které
obhospodařuje, umí obstojně hrát. U mě tomu tak je možná u
kytary a akordeonu, ostatní nástroje jsou spíš jen na částečnej
úvazek, pro srandu, semtam si na ně brnknu nebo fouknu, ale
vyloženě se jim nevěnuju. Třeba trumpetu jsem vzal do ruky po cca
10 letech a "cvičit" jsem na ni začal až v průběhu nahrávání
CD. Jináč jsem ještě hrál rok a půl v jedný pankový kapele na
bicí, byla to sranda, na ten punk to stačilo, ale jak říkám -
nástrojům se musí člověk věnovat krapet soustavněji, aby to k
něčemu bylo.
Q: Kromě hraní koncertů jsi i
aktivní busker, v čem se pro tebe liší hraní na ulici s hraním
na předem připraveném a propagovaném koncertě?
A: Jeden z hlavních rozdíl bude u mě konkrétně asi v tom, že na koncertě hrávám převážně vlastní věci, převzatou píseň jen semtam, kdežto na ulici si můžu užít všechny možný songy mých oblíbených kapel a interpretů, plus jako bonus pár vlastních písní. Dalším důležitým rozdílem je fakt, že na koncertě je tak nějak jasně stanovený, že lidi do hospody nebo klubu jdou dobrovolně s tím, že si poslechnou muziku, kdežto na ulici to spíš cpeš anonymnímu davu, v němž jsou vždycky namíchaní lidi, kterým se to líbí, i ti, který to třeba může srát. Ale to už je ten pank a drzost podnikání. Reakce veřejnosti jsou ale převážně pozitivní; konev vody na mě byla vylita z třetího patra jen jednou.
Q: Již několik let bydlíš a
působíš především v Brně, nějaké oblíbené kluby kam rád
chodíš / kde rád hraješ?
A: Že bych měl vybraný nějaký spešl místo, kde
hraju radši než jinde, se vlastně ani říct nedá, popravdě se
za těch 6 let v Brně ještě žádná hospoda ani klub nestala mojí
srdovkou, domácím podnikem - možná je to dobře, alebrž bych
se stal tzv. násoskou. Rád ale chodim do Desertu, do Trojky, k
Sedmi Švábům, do Duck baru nebo se klasicky s lahváčem v létě
jde člověk vyplesknout do Lužánek (brněnskej největší
lesopark).
Mojím domovem se však v poslední době stalo
vyloženě moje bydliště zvané Punkové Hnízdo, což je jeden z
nejstarších (a taky tak věru vypadá) domů na Starém Brně, kde
s pár lidma v jedné půlce domu žijeme a druhou jsme přetvořili
v multifunkční prostor, který využíváme jako
pracovnu/ateliér/dílnu, pořádáme tu koncerty, promítání,
workshopy nebo jen večírky. Může u nás najít zázemí kdokoliv,
kdo v Brně hledá místo pracování na svých projektech, ať už
je to malování, sochaření, šití, cokoliv. Ček hír
https://www.facebook.com/PunkoveHnizdo
Každopádně můžu říct, že jsem v Brně vystřídal už
spoustu podnájmů (přehrada, Náměstí Svobody, Ústřední
hřbitov a další), ale tady mi to přirostlo k srdci nejvíc. Je to
o lidech i lokalitě. (Genius loci se nám mimochodem podařilo
zaznamenat právě v bookletu alba SPODAŽEBUDOU ;) )
Q: Vím, že to asi nebude lehké ale
zkus vyjmenovat tvoje tři nejoblíbenější desky napříč žánry
a časem? :-)
A: Tři desky by byly nefér, rozdělil bych to spíš
do tří etap, který v rámci mýho vývoje vypadají následovně:
1. Eminem - The Eminem Show + desky Chaozzu - to byla úplně první muzika, kterou jsem coby žák prvního stupně ZŠ začal poslouchat místo rádia. Je to tak - první hudba, která mě ovlivnila, byl hip hop. (Od tý doby jsem moc novýho dobrýho rapu neobjevil, ale poslechnu si Prago Union, Resta, Pio Squad, MC Geye.....no, takže je toho vlastně docela dost :) )
2. Blink 182 - Enema of the state,
Sum 41 - All killer no filler. Jou, těmahle deskama jsem objevil
kytarovou muziku, konkrétně punkrock, v rámci jehož duchu jsem
pak založil Oranžovej vykřičník, kapelu se sídlem v Moravské
Třebové. A navíc jsem díky těmhle kapelám začal hrát na
kytaru - bylo to 16. února 2005.
3. Traband - Hyjé!, Karel
Plíhal - 1985-1989, Mňága a Žďorp - Jen pro vlastní
potřebu. Muzika, díky které jsem začal zjišťovat, že do kytary
se nemusí jen řezat, i to, že i s nezkresleným zvukem kytary se
dá pracovat, ba co víc - třeba i ručně vybrnkávat a vůbec -
že existují i jiné nástroje než kytara :)
Q: Na co se od tebe můžeme v
budoucnosti těšit?
A: Na léto jsem si moc koncertů neplánoval, právě
proto, abych byl časově neomezen na všechny svoje vejlety, plánuju
si zajet zase pouličnickou tůr po čechách, chtěl bych vymést i
nějaký zahraničí. Vyloženě koncert zahraju jen na pár malých
fesťáčcích, ostatní budu obrážet coby posluchač. Ale už teď
si domlouvám koncerty na podzim a zimu.
Co se týče nových písní, inspirace
textové i melodie si zaznamenávám furt a průběžně jim dávám
nějakou ucelenější podobu; trvá mi to dlouho, mám tunu nápadů
rozdělaných (i několik let), ale nechci hrát něco, s čim nejsem
ještě zcela spokojen. Některý písně naopak vzniknou spontánně
na jeden zátah (Morální kocovinam, Rychlíkem Rožmberk...) Až
jich budu mít zas přes deset po kupě, vydám se někam do studia.
Snad už budu mít aspoň splacenou předchozí desku :) To je
ostatně takovej mimochodnej cíl mojí letošní letní pouličnické
tůr - vloni jsem splácej novou kejtru, letos cédé.
Q:
Díky za rozhovor, ať ti to hraje!
A: Díky za rozhovor, ať ti
to hraje!